Elektromobilność stanowi obecnie jeden z kluczowych trendów w branży motoryzacyjnej. Coraz więcej producentów decyduje się na wprowadzenie do swojej oferty pojazdów z napędem elektrycznym, a rządy wielu państw hojnie dotują zakup aut elektrycznych. Jednak czy rzeczywiście samochody elektryczne są całkowicie neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przeanalizować wszystkie etapy cyklu życia pojazdu elektrycznego.
Emisje CO2 z produkcji samochodów elektrycznych
Emisje z wydobycia surowców
Produkcja akumulatorów do samochodów elektrycznych wymaga zużycia znacznych ilości metali, takich jak lit, nikiel czy kobalt. Ich wydobycie i transport wiąże się z emisją CO2. Dodatkowo, wydobycie surowców w krajach takich jak Demokratyczna Republika Konga budzi kontrowersje natury etycznej i środowiskowej.
Emisje z produkcji baterii
Sam proces produkcyjny ogniw akumulatorowych również generuje emisje gazów cieplarnianych. Szacuje się, że na wyprodukowanie baterii do typowego samochodu elektrycznego emitowane jest około 6 ton CO2.
Emisje z montażu pojazdów
Montaż samochodów, niezależnie od rodzaju napędu, wymaga zużycia energii i zasobów, co przekłada się na ślad węglowy. Jednak w przypadku aut elektrycznych emisje na tym etapie są nieco niższe niż w konwencjonalnych pojazdach spalinowych.
Zeroemisyjne źródła energii do ładowania samochodów
Odnawialne źródła energii
Aby samochód elektryczny był rzeczywiście zeroemisyjny, konieczne jest ładowanie go energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych - przede wszystkim z farm wiatrowych i fotowoltaicznych. Jest to możliwe przy domowych ładowarkach podpiętych do „zielonej energii”.
Energia jądrowa
Energetyka jądrowa nie emituje CO2, więc zasilanie z niej pozwala obniżyć emisje samochodów elektrycznych. Jednak budzi ona inne kontrowersje - przede wszystkim dotyczące bezpieczeństwa i gospodarowania odpadami.
Wodór wytwarzany bezemisyjnie
Wodór produkowany z OZE może służyć do tankowania samochodów z ogniwami paliwowymi. Taki pojazd byłby praktycznie całkowicie bezemisyjny. Jednak ta technologia wciąż nie jest powszechnie dostępna.
Recykling i drugie życie baterii samochodowych
Odzyskiwanie surowców
Zużyte baterie z samochodów elektrycznych mogą zostać poddane recyklingowi, dzięki czemu odzyska się z nich cenne metale. Pozwoli to zmniejszyć zapotrzebowanie na nowe surowce i związane z ich wydobyciem emisje.
Magazynowanie energii
Baterie samochodowe mają jeszcze spory potencjał, gdy ich pojemność spadnie poniżej 80%. Wtedy mogą posłużyć jako magazyny energii w instalacjach fotowoltaicznych czy farm wiatrowych.
Nowe technologie recyklingu
Trwają prace nad udoskonalaniem technologii pozwalających na jeszcze efektywniejszy recykling baterii litowo-jonowych. To pozwoli zmaksymalizować ponowne wykorzystanie surowców.
Samochody elektryczne a cele klimatyczne UE

Redukcja emisji w transporcie
Transport odpowiada za około 25% emisji gazów cieplarnianych w UE, stąd elektromobilność jest kluczowa dla realizacji celów klimatycznych Wspólnoty. Do 2030 r. emisje CO2 z nowych samochodów mają spaść o 55%.
Rozwój zeroemisyjnej energetyki
By samochody elektryczne były faktycznie zeroemisyjne, konieczny jest rozwój OZE. Dlatego e-mobilność idzie w parze z transformacją sektora energii w kierunku niskoemisyjnym.
Ekoprojektowanie pojazdów
Unia Europejska wprowadza regulacje mające na celu projektowanie samochodów w sposób minimalizujący ich wpływ na środowisko przez cały cykl życia.
Korzyści samochodów elektrycznych
Czyste powietrze w miastach
Samochody elektryczne nie emitują spalin, dzięki czemu przyczyniają się do poprawy jakości powietrza w miastach i ograniczają problem smogu.
Tańsza eksploatacja
Mimo wyższych kosztów zakupu, samochody elektryczne są tańsze w użytkowaniu dzięki niższym kosztom energii elektrycznej w porównaniu do benzyny czy oleju napędowego.
Cichsza jazda
Silniki elektryczne pracują o wiele ciszej niż spalinowe, przez co pojazdy elektryczne redukują poziom hałasu komunikacyjnego.
Wyzwania dla elektromobilności
Wysokie koszty zakupu
Samochody elektryczne nadal są znacznie droższe od aut spalinowych podobnej klasy. Ogranicza to popularność e-mobilności.
Niedostateczna infrastruktura
Sieć stacji ładowania wciąż jest niewystarczająca, by umożliwić swobodne podróżowanie samochodami elektrycznymi na dłuższych trasach.
Ograniczony zasięg
Na jednym ładowaniu samochody elektryczne mogą przejechać znacznie krótszy dystans niż auta spalinowe. To również ogranicza ich praktyczność.
Podsumowanie
Pod względem emisji CO2 samochody elektryczne nie są całkowicie zeroemisyjne. Jednak przy zasilaniu ich energią z OZE, odpowiedzialnej produkcji oraz recyklingu baterii, ich negatywny wpływ na klimat jest znacząco mniejszy niż w przypadku aut spalinowych. Aby elektromobilność mogła w pełni zrealizować swój potencjał dekarbonizacyjny, niezbędny jest dalszy postęp technologiczny oraz odpowiednie regulacje na poziomie UE. Mimo pewnych wyzwań, samochody elektryczne mają kluczowe znaczenie dla transformacji sektora transportu w kierunku gospodarki niskoemisyjnej.